torstai 1. toukokuuta 2014

Linoleikkaus

Linoleikkaus on yksi monista taidegrafiikan lajeista, jossa grafiikan vedos kaiverretaan linoleum-levyyn. Kaiverretulle levylle levitetään painoväriä, jonka jälkeen levyä käytetään painolevynä ja sillä voidaan painaa kaiverrettu kuva.

Ensimmäisessä kuvasarjassa näkyy vaiheittain, miten itselläni on tapana työskennellä levyä kaivertaessa. Ensimmäiseksi haluttu kuva tulee tietysti piirtää levylle. Tämän jälkeen itse tavallisesti kaiverran kuvan reunat, jolloin tarkkuutta vaativa vaihe on kerralla tehty. Kun reunat on kaiverrettu, voi huoletta käyttää kaiverrettua uraa merkkinä, josta lähtien on helppo kaivertaa pois turhaa taustalevyä. Kolmas kuva yrittää osoittaa sitä, että kaiverra aina poispäin itsestäsi ja työstä. Älä pidä kättäsikään levyn taustalla. Viimeisessä kuvassa näkyy, miten tausta on kaiverrettu pois, jolloin jäljelle jää muusta levystä korkeammalle se kuva, joka halutaan painaa. Tästä tulee nimitys kohopainomenetelmä tämän tyylisille työtavoille.



Toinen kuvasarja näyttää esimerkin siitä, että taustaa ei ole pakko kaivertaa pois, vaan sen sijaan voi kaivertaa itse kuvan pois. Näin vedostamisen lopputuloksena on painovärin mukainen tausta, jossa pois kaiverrettu kuva näkyy taustapaperin värisenä. Tässä työvaiheet on muuten samat, mutta kuvaa pois kaiverrettaessa on pakko kaivertaa "kuvaa kohti", jota edellä varoitin tekemästä. Kannattaa olla hyvin tarkkana, kun kaivertaa kuvaa pois. Tässä työmenetelmässä terän lipsahdus saattaa melko varmasti tarkoittaa pilalle mennyttä työtä. Jos levyyn kaivertaa vahingossa minkä tahansa viirun tai kaivertaa kuvion rikki, niin tätä ei pysty korjaamaan. Ylimääräinen viiru näkyy vedoksessa värittömänä viivana ja kuvasta pois kaiverrettu osa puuttuu myös painetusta vedoksesta.













Seuraavaksi rinnakkain on kaivertamani levy ja sillä tehty vedos, niin huomaat grafiikassa oleellisen seikan -vedos on aina peilikuva painolevystä.


Toinen esimerkki vielä, jossa vedos on tehty toisen vedoksen päälle, jolloin on siis käytetty kahta eri painolevyä yhteen työhön.


















Viimeisessä esimerkissä olen kaivertanut yhteen paivolevyyn, mutta eri tavalla eri kohdat, jolloin lopputuloksessa eri pinnat eroavat toisistaan. Parhaiten tämä näkyy rakennuksen seinässä ja aidassa, joissa on tavoiteltu mielikuvaa puisesta pinnasta. Maa ja taivas sen sijaan on kaiverrettu täysin pois, mutta pihassa oleva puu ja ikkunaruudut taas ovat jääneet jäljelle, kun ympäriltä on kaiverrettu pintaa pois.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti