sunnuntai 27. huhtikuuta 2014

Vastamainos



Klaus Welp kirjoittaa vastamainoksesta näin: ”Vastamainos kyseenalaistaa mainosviestinnässä käytetyn retoriikan ja mielikuvakytkennät kaappaamalla viestin, purkamalla sen osiin ja kääntämällä sisällön päälaelleen. Vastamainos imitoi mainonnan kuvakieltä ja puhetyyliä, se purkaa markkinoinnin konventioita ja tekee huumorin avulla näkyväksi kaupallisia pyrkimyksiä ja strategioita. -- Vastamainonta ei nimestään huolimatta ole puhtaasti mainosvastaisuutta vaan pyrkii kehittämään katsojansa medialukutaitoa.” (Louserit Vuittuun 2011)

Eli edellisen suomentaen, niin vastamainos käyttää mainosmaista ilmaisutapaa jotain yritystä tai sen tuotetta vastaan, koska se haluaa herättää katsojan ymmärtämään epäkohdat yrityksen toiminnassa, viestinnässä tai viestissä.

Ohessa on muutama erilainen kokeilu vastamainoksesta. Ensimmäisessä on käytetty otettua valokuvaa, johon on lisätty slogan alkuperäisestä tarkoituksesta poikkeavaan asiayhteyteen. Toisessa vastamainoksessa on esitetty positiivisessa valossa asia, joka todellisuudessa on herättänyt alalla kiistoja ja lisäksi yrityksen nimi on muutettu, mutta silti se on pidetty kirjoitusasun ja mainoksen värimaailman avulla tunnistettavana. 



Vastamainoksia voi tehdä eri keinoin, eri-ikäisten lasten kanssa, tosin ihan nuorille ei vastamainoksen idea vielä avaudu. Esimerkissä on käytetty Photoshoppia, mutta toisessa Wordia. Paremmat ohjelmat mahdollistavat paremman lopputuloksen, mutta hyvät ideat voi toteuttaa muutenkin, kuten esimerkissä, lehdistä kuvia ja tekstejä leikkaamalla ja liimaamalla tai lisäksi piirtämällä.

Voima-lehti on tehnyt hienoa kotimaisia vastamainoksia, joihin voi tutustua tästä linkistä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti